Leczenie kanałowe (endodontyczne)

Pacjenci często stają przed niełatwym wyborem: czy będący przyczyną dolegliwości bólowych ząb usunąć pozbywając się problemu bezpowrotnie, czy też podjąć próbę zachowania zęba, mimo że decyzja ta może wymagać cierpliwości i poniesienia kosztów. W obliczu takiego dylematu warto pamiętać, iż ekstrakcja zęba jest krokiem nieodwracalnym, powodującym konieczność uzupełnienia braku zębowego w przyszłości. Jest to zatem rozwiązanie zarezerwowane dla przypadków, w których nie da się już nic zrobić. Zawsze warto więc podjąć wyzwanie i skorzystać z ostatniej i często jedynej szansy na uratowanie zęba – dzięki endodoncji.

Leczenie kanałowe , czyli endodontyczne , stosowane jest w przypadku głębokiej próchnicy powikłanej zapaleniem, martwicą bądź  zgorzelą miazgi zębowej. Polega na usunięciu z komory oraz z kanałów korzeniowych zęba zainfekowanej lub martwej miazgi, mechanicznym poszerzeniu i odkażeniu kanałów oraz szczelnym ich wypełnieniu specjalnymi materiałami.

Aby leczenie kanałowe zakończyło się sukcesem sięgamy po najnowsze zdobycze techniki:

• Maszynowe i ręczne narzędzia do opracowania kanałów
  • narzędzia do pomiaru długości kanału korzeniowego (endometr), bez konieczności wykonywania zdjęcia rtg, zapewniające wysoką dokładność pomiarów, opartych na analizie sygnałów elektronicznych. Umożliwia ono przeprowadzenie prawidłowego leczenia kanałowego u pacjentek będących w ciąży,
  • wykorzystujemy narzędzia ultradźwiękowe podczas takiego leczenia co ułatwia pracę lekarzowi oraz zwiększa penetrację środków odkażających kanał.

Leczenie kanałowe wykonywane jest w celu uratowania i pozostawienia własnego zęba, który w przypadku nie podjęcia leczenia musiałby zostać usunięty.

Wśród pacjentów krąży utarta opinia, że leczenie kanałowe jest zabiegiem bolesnym, długotrwałym i obarczonym dużą niepewnością. Przy obecnych znieczuleniach i technikach wykonania takiego leczenia jesteśmy w stanie przeprowadzić i dokończyć zabieg bezboleśnie nawet w ciągu jednej wizyty. Ząb wyleczony endodontycznie, po ewentualnym protetycznym wzmocnieniu zachowuje funkcje zdrowego zęba.